18 feb. 2009

Finns svenska bilar 2010?

Både Saab och Volvo PV hänger löst i bilvärlden. Tack o lov är Volvo (lastvagnar) och Scania bättre rustade som det ser ut idag, men det är ju inget som man skall vara så säker på heller då lågkonjunkturen svingar sitt damoklessvärd över de stora bolagen.
Frågan är nu om de "svenska" bilföretagen kan klara sig kvar och därmed rädda det stora tekniska kunnande dessa 4 stora fordonstillverkare tillsammans tillför Sverige. Faller en så påverkar det även de andra negativt ur rekryterings- och utvecklingshänseende. Det kluster som finns lyfter gemensamt utvecklingsresurser till högre höjder än en ensam tillverkare kan göra. Det stärker samtliga aktörer med tillverkning i Sverige gentemot andra aktörer. Bara en sådan sak som att vi har biltest i norrland är en bra sak för tillverkarna, vem vet, vi kanske kan göra bilspel också :)
Sen kan man givetvis fråga sig om satsningarna de gjort de senaste åren varit de bästa på längre sikt eller om det bara varit kortsiktig vinstmaximering som gällt i Volvo och dåliga beslut som fortsatt blöda Saab utan slut i sikte.
Nu försöker dock GM dra in skattebetalarnas pengar till aktieägarnas räddning vilket regeringen tacknämligt avvisar. Att de sen inte är intresserade av att göra samma sak som de gjort med bankerna - förstatliga så att aktieägarna inte får pengarna som de skulle förlora vid konkursen - och därefter åter privatisera så att skattebetalarna får tillbaka sina pengar och jobben räddas. Det är ett ställningstagande som kanske är mer tveksamt. Läs:Sydsvenskan . Trots allt så kunde man agera bank-akut - varför inte en bil-akut?
Att även Volvo skulle förlora på en nedläggning av Saab är något som SVD pekar på i sin artikel. SVD om Saabs betydelse i Trollhättan och Sverige
Men Maud Olofsson - vår flitiga bäver - hon dömer utan hänsyn till Saabs betydelse ut dem i Ny Teknik:Maud dissar Saab
Dessutom berättar hon för bilarbetarna att de nog skall söka sig till andra jobb - var de nu finns - det gör hon i DN: Trollhätteborna skall inte göra bilar enligt Maud Olofsson.
Nåja, vi får väl hoppas att Maud inte får rätt, och vad vet hon egentligen om en bilmotor, bilens historia eller för den delen hur en motor fungerar? Nej hon får hålla sig till bilspel eller till att titta efter bildelar på motorbörsen - på avstånd..

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar