9 feb. 2009

Satsa på dyrt kostar Volvo PV

Det är egentligen rätt skrämmande siffror som kommer fram när man läser om Volvo PV i Allt om Motor/DN - Volvo PV förlorar 30000 per bil 2008. Volvo förlorar alltså 30000 sek i snitt per bil de sålde 2008. Det tyder på en väldigt ambitiös men också dyr produktion - det går ju till exempel att jämföra med en sprillans ny KIA bil som går att köpa för 89000 totalt (Kia Picanto - Pris från 89 900:-. Självklart får man inte samma bil för pengarna både vad gäller prestanda säkerhet och tycker jag utseende. Vad man däremot får är en bil som väldigt många fler har råd att köpa! Dessutom får man en bil som är billigare i drift då den drar mindre bränsle - värdeminskningen behöver jag nog inte ens nämna.. För stadstrafik passar den utmärkt och även om Sverige är ett mycket stort land så har urbaniseringen faktiskt förändrat en hel del de senaste 50 åren. Behovet av att köra till jobbet finns kvar men det är inte speciellt långt och det är trångt och bökigt med en stor bil. Om man tittare på stora delar av resten av Europa är det än trängre och de har både mindre och bränslesnålare bilar. Varför har Volvo valt bort folkbilen så totalt och enbart satsat på de dyra prestigekunderna med SUV som senaste utveckling? Självklart har det funnits pengar att hämta där, de gör ju det inte för att förlora, men utesluter det nödvändigtvis en paralell produktion av småbilar? Många av de säkerhetsdetaljer och avancerade finesser som utvecklas för toppsegmenten är efter några år allmänt spridda och därför inte längre utmärkande - då finns inget skäl att inte ha med dem även i billighetsmodellerna om Volvo nu hade haft någon. Man hade helt enkelt kunnat ha en produktion med extremt låga utvecklingskostnader som ju idag är en stor kostnad för Volvo PV - det hade kunnat göra dessa småbilar både prisvärda och om man gjort en tydlig varumärkesbyggnad så hade det inte behövt dra ner statusen för de dyrare Volvo modellerna. När nu vanligt folk har magrare plånböcker hade de kunnat "köpa svenskt" även i lågprissegmentet vilket hade kunnat minska det fria fall Volvo nu upplever. Dessutom hade Volvo haft några riktigt bränslesnåla bilar vilket hade kunnat bättra på det rätt usla bränsleresultat de har per bil pga snittstorlek och tyngd. Men det kanske fixar sig med att någon kinesisk folkbilstillverkare köper Volvo - Volvo säljer dyrt men säljs billigt?? Tråkigt att det inte kunde vara tvärtom, eller rent utav att Volvo kunnat växa genom att haft segmentet själva. Men å andra sidan, jag har ju inte några miljoner i årslön så vad vet jag? Fast jag förlorar inte 30 000 per bil heller.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar